Skrivebordsbooking til virksomhedens medarbejdere

Gør arbejdspladsen mere fleksibel og effektiv ved hjælp af et desk booking system, hvor jeres medarbejdere nemt kan booke en skrivebordsplads til de kommende arbejdsdage. Den fleksible arbejdsplads styrker både virksomheden og tilfredsheden blandt medarbejderne. 

Ifølge Danmarks Statistik arbejdede 26% af de beskæftigede hjemmefra i 2020. Det er mere end en fordobling fra årene før, og den højeste andel af hjemmearbejde der nogensinde er opgjort hos Danmarks Statistik. Denne rekord ses i lyset af nedlukningen af landet, som følge af Covid-19 pandemien. 

Covid-19 har haft stor indvirkning på erhvervslivet, hvor mange medarbejdere har være nødsaget til at arbejde hjemmefra og skulle implementere nye arbejdsvaner og processer. I undersøgelsen foretaget af Danmarks Statistik ses denne indvirkning også i 2021, hvor mange medarbejdere stadig arbejder hjemmefra. Dette har medført, at flere virksomheder har måtte tænke i optimering af arbejdspladsen, samt tilgodese medarbejdere som har et ønske om en mere fleksibel hverdag. 

Kilde: Danmarks Statistik (18. februar 2021) 

Hvordan udnytter jeres virksomhed den fleksible arbejdsplads mest optimalt?

Ved at give jeres medarbejdere muligheden for at booke et skrivebord og udnytte pladsen i kontormiljøerne bedst muligt. 

Det er muligt at registrere jeres lokaler og kontorer i systemet, og tildele en fast skrivebordskapacitet til hvert rum.  

Skrivebordsbooking funktionen er integreret gennem appen og fungerer som en del af det tilpassede medarbejderflow.

Jeres medarbejdere kan via en oversigt over bygningen danne sig det fulde overblik over rummene, og se skrivebordskapaciteten i alle rum i realtid. 

De kan klikke ind og se hvor deres kollegaer sidder, samt hvor der er ledige skrivebordspladser.

Det gør arbejdsopgaver og projekter på tværs af afdelinger nemmere samt øge effektiviteten. I vil kunne sikre at de medarbejdere, som arbejder sammen, kan sidde i nærheden af hinanden.

Skrivebordsbooking

Samtidig betyder det, at virksomheden kan spare en omkostning på kontorkvadratmeter. Hvis efterspørgslen på hjemmearbejdspladser stiger, så er det ikke nødvendigt med store kontormiljøer, som vil stå tomme. Ved at de ansatte kan booke en skrivebordsplads til den nuværende eller de kommende dage, så kan skrivebordskapaciteten mindskes. Det skal dog siges, at funktionen for skrivebordsbooking ikke udelukkende henvender sig til arbejdspladser, som gør brug af hjemmearbejde. Det kan også være et værktøj til at hjælpe medarbejderne med at strukturere sin arbejdsdag. 

Retningslinjer og beskyttelse af personlige oplysninger

Af hensyn til beskyttelse af personlige oplysninger, kan virksomheden vælge at skjule medarbejdernes oplysninger fra reservationsoversigten. Så deres navn ikke dukker op på oversigten over rummene, derimod vil skrivebordet være markeret som optaget. 

Desk booking systemet giver samtidig mulighed for hurtig kontaktopsporing, da det giver et præcist billede af, hvem der har siddet i de samme lokaler samt hvornår. 

Du kan læse mere omkring sikkerhed og opbevaring af personlige oplysninger her